Hur zzzover du egentligen?

Mot slutet av graviditeten upplever många blivande mödrar att de har svårt att sova. Sömnkvaliteten blir ofta drastiskt sämre och man känner sig aldrig riktigt utvilad. Det kan antingen röra sig om problem med att somna in, ryckig sömn eller till och med mardrömmar. Allt detta är helt normalt under en graviditet. Det går självklart över när du har fött, men under tiden kan du själv göra en del för att få mer behagliga nätter.

sleeping-position-during-pregnancy-e1401277963602

Stress och ångest kan påverka både din kropp och ditt sinne, och kan därför bidra till att hålla dig vaken på natten. Du som skulle behöva maximera din sömn tiden innan barnet kommer har istället svårt att somna in och ligger och vrider och vänder på nätterna. Men, kroppen vill inte samarbeta. Dålig sömnkvalitet kan leda till en sämre förlossningsupplevelse. När du är trött och stressad kommer dina muskler bli trötta och fungera sämre under förlossningen. För att inte tala om hur utmattad din hjärna kan bli av sömnbristen.

Forskare på San Jose State University visade i en studie att övning av mindfulness och meditation under graviditeten förbättrade sömnen märkbart för gravida kvinnor. Meditation verkar genom att minska din stress och ångest samt bidra till frisättningen av hormoner som bäddar för en god sömn. Glad mamma är lika med glad baby, och lycka går att finna genom god sömn.

Andra saker du kan göra för att förbättra din sömnkvalitet:

  • Använd lavendelolja. Doften från lavendel är lugnande och avslappnande för kropp och sinne. Häll en droppe eterisk lavendelolja på kudden eller lägg en kvist lavendel i örngottet och den härliga doften kommer bidra till din nattro.
  • Ta varma bad. Ett skönt varmt bad hjälper dig att slappna av, mjuka upp muskler och leder och frisätter lugn-och-ro-hormonet oxytocin.
  • Håll dig i rörelse. Promenader, vattengympa eller annan lättare motion efter förmåga ger kroppen goda förutsättningar för bra sömn. Träningen hjälper dig att förbruka de stresshormoner som du har samlat på dig under dagen och får kroppen att lättare slappna av när det sen är dags att sova. Utnyttja gärna dagsljuset och var fysiskt aktiv utomhus när det är möjligt.

Sov gott!

namn2