Chakrameditation

Många yogis tror att det finns sju energicenter, eller chakran, som finns i den subtila kroppen. Oavsett vad man tycker och tänker om chakran så är det spännande att leka med tanken eftersom det ger möjlighet till läkning och balansering. Detta blir särskilt intressant under graviditeten, när vi förbereder sinnet och kroppen för födelsens och moderns resa.

Varje chakra motsvarar ett område i den fysiska kroppen och hänger samman med distinkta känslor eller egenskaper. Att balansera sina chakran kan underlätta stress och rädsla kring födseln och hjälper mamma att känna styrka och att vara redo att träffa sitt barn.

Oavsett vilken typ av födelse du planerar, kan det vara till hjälp att vara uppmärksam på vilka rädslor och känslor som finns lagrade i kroppen och i sinnet. En enkel chakrameditation kan hjälpa dig att frigöra eventuella blockeringar.

Här följer en enkel chakrameditation som syftar till att uppmärksamma kroppen och släppa spänningar och blockeringar.

Välj en lugn plats där du kan slappna av. Sätt dig bekvämt och blunda gärna. Börja med att andas några långsamma, djupa andetag. För varje utandning blir du lite med avslappnad. Känn hur andetagen blir djupare och djupare ju mer du slappnar av. All stress och oroande tankar försvinner.

Lägg din uppmärksamhet på rotchakrat (ungefär vid slutet av svanskotan). Andas in i det här området, låt det mjukna och slappna av. Känn hur området expanderar på inandning och fylls med näring och livskraft. Säg nu tyst eller högt för dig själv ”Jag är här, och jag har allt det stöd jag behöver”. Känn kraften som fyller dig.

Lägg nu din uppmärksamhet på bukchakrat (strax nedanför din navel). Andas in i det här området, låt det mjukna och slappna av mer och mer för varje andetag. På inandning expanderar området och fylls med näring och livskraft. Säg nu till dig själv ”Jag värdesätter och respekterar mina behov”. Du känner att du får tillgång till din handlingskraft och beslutsamhet.

Flytta uppmärksamheten till solar plexuschakrat (i solar plexusområdet). Andas in här, så att området mjuknar och expanderar med andetaget. Andas in livgivande energi, som solsken. Låt ditt solar plexus ta vad det behöver. Säg nu till dig själv ”Jag är mer än tillräcklig, jag är värd min vikt i guld”. All rädsla för vad andra ska tycka och tänka om dig försvinner och du fylls av en vilja att stå för den du är .

Nu är det dags att flytta din uppmärksamhet till ditt hjärtchakra (i hjärtområdet). Känn kärleken och värmen som finns där. Andas in i området och låt det expandera, bli mjukt och avslappnat. Området fylls med läkande energi då du andas in oändlig, ovillkorlig kärlek. Säg nu till dig själv ”Jag är älskad och jag får näring av kärleken kraft”. Känn att det är en villkorslös kärlek som du fylls av, som visar dig att du är perfekt, precis så som du är.

Flytta din uppmärksamhet till halschakrat (mitt över halsen). Andas in härliga, djupa andetag och öppna upp och slappna av i det här området. När du andas in här renas och öppnas området och behovet av kontroll minskar när energiflödet ökar. Låt halsen ta vad den behöver. Säg nu till dig själv ”Jag talar min sanning och uttrycker mig fritt”. Du känner att du fylls av lust att uttrycka dig själv kreativt och att dela med dig av din kunskap.

Flytta uppmärksamheten till pannchakrat (mellan ögonbrynen, en liten bit upp). Andas in och ut, skapa expansion och avslappning. Varje andetag skänker balans och insikt. Säg nu till dig själv ”Klarhet och visdom kommer till mig med lätthet.”. Känn hur eventuella tvivel på din intuition försvinner. Lägg märke till om något inre budskap kommer till dig.

Till sist för du uppmärksamheten till kronchakrat (på toppen av ditt huvud). Andas in energi som balanserar, läker och skänker harmoni. Varje utandning gör att detta område slappnar av och mjukar, lite till. Säg nu till dig själv ”Jag är hel och perfekt”.

Du kan föreställa dig att du är i en energivirvel eller fontän med vitt ljus. Känn hur det vita ljuset fyller dig hela dig. Stanna i det här ljuset så länge du vill. När du känner dig redo så kommer du sakta tillbaka till rummet, rör lite på händer och fötter och öppnar ögonen.