Andas in… andas ut…

Vår andning är direkt och obevekligt länkad till hur vi mår. Många människor har idag mycket ytlig andning och svag lungkapacitet vilket påverkar hela livskvalitén och hälsan. Det är många som blir förvånade när de upptäcker hur mycket andningen betyder för välmåendet, både kroppsligen och själsligen.

Det första steget till en mer hälsogivande andning är att bli medveten om dina andetag. Det är inte bara viktigt att vi andas, utan också hur vi andas. Under graviditeten kan det ibland kännas svårt att andas eftersom bebis och fostervatten trycker lungorna uppåt. Något som kan hjälpa är att, istället för att tänka att du bara ska ta ”djupa andetag”, istället tänker att du ska fylla ut mot det motstånd som barnet, fostervattnet och den växande livmodern utgör. Oftast blir det då lättare att andas djupare och mer effektivt.

Andningen är central både i avslappningsträning och mindfulness, och eftersom avkoppling har så pass många positiva effekter under graviditet och förlossning så är det mycket vunnet på att börja bli mer uppmärksam på hur du andas.

Att praktisera någon form av andningsövning kan ha flera positiva effekter:

  • Minskad stress och ökad avslappning
  • Förbättrad koncentration
  • Underlättar här-och-nu-tänk
  • Aktiverar det parasympatiska nervsystemet som ger lugn och ro
  • Ökar syreintaget i kroppen vilket gör att du känner dig piggare
  • Förbättrar matsmältningen
  • Ökar lungkapaciteten

Det finns flera sorters andningsövningar som kan fungera under graviditeten, men det enklaste är att ta en stund i lugn och ro, lägga händerna på bebismagen och börja notera din andning. Notera rörelsen som andetaget ger upphov till. Stanna där en stund. Andas in… andas ut…. Andas in… andas ut… Bra jobbat.